Mini mikrofon do MiniDisca/ kamery DV, laptopa

Oto kilka sposobów na tani, miniaturowy mikrofon elektretowy. Aktualna cena elektretowej wkładki mikrofonowej to około 2zł, można je dostać w prawie każdym sklepie elektronicznym. Większość dostępnych obecnie wkładek tego typu ma przeciętną jakość, wynikającą z kiepskiej kontroli jakości podczas seryjnej produkcji. Rozrzut parametrów jednakowych wkładek od jednego producenta może być zadziwiająco duży (przy czym z roku na rok w sklepach elektronicznych można dostać coraz to lepsze mikrofoniki), dlatego proponuję zakup np. 10 sztuk i dobranie na słuch tej najlepszej (najszersze pasmo, najwyższy poziom wyjściowy – w przypadku budowy mikrofonu stereofonicznego obie wkładki musza mieć ten sam poziom).

Zdecydowana większość mikrofonów elektretowych dostępnych na rynku mają charakterystykę dookólną, co w naszym przypadku jest zaletą, ponieważ np. w przypadku przymocowania mikrofonu do ubrania będzie on zbierał dźwięk z wielu kierunków, co przydatne będzie gdy rozmówca np. kręci głową :).

Wkładkie elektretowe o średnicy 5mm

Mikrofony elektretowe zasilane są napięciem z przedziału 1,5V – 12V, a napięcie podaje się za pomocą rezystora 2,2kohm’a. Zasilające napięcie stałe separujemy od sygnału zmiennego stosując kondensator stały o pojemności około 1-5uF.

Schemat połączenia mikrofonu elektretowego

W przypadku podłączenia mikrofonu do wejścia mikrofonowego w komputerze czy dyktafonie nie ma potrzeby montowania powyższego układu, ponieważ jest on już wmontowany do urządzenia. Więc do roboty!

Jeżeli potrzebujesz wkładki mikrofonowej, która pozwoli rejestrować dźwięk wysokiej jakości polecam model MW61 firmy PANASONIC. Jej koszt to 40-50zł i można ja kupić np. na Allegro. Ma ona całkowicie płaską charakterystykę częstotliwościową, daje silny sygnał (-35dB) i ma znikome szumy jak na elementy tego typu (-60dB).

MIKROFON MONOFONICZNY „KRAWATOWY, LAVALIER”

Krok 1.

Do budowy będziemy potrzebowali:

  • Kabel ekranowany, monofoniczny, elastyczny, o najmniejszej możliwej średnicy i najlepiej w kolorze czarnym
  • Wtyk TRS 1/8”, stereo (lub mono)
  • Kapsułkę mikrofonu elektretowego 5mm
  • Klips z uchwytem na kabel
  • Kawałek rurki termokurczliwej o średnicy 5,2mm

Potrzebne elementy

Krok 2.

Ściągamy izolację z kabla i go ocynowywujemy.
Ocynowane końcówki odpowiednio przylutowywujemy – ekran do masy wtyku, a środkowy kabel do połączonych ze sobą styków. Połączenie to jest ważne, ponieważ na środkowy pierścień podawane jest napięcie do polaryzacji wkładki, bez którego mikrofon nie działa. Dodatkowo sygnałz monofonicznego mikrofonu pojawi się na obu kanałach L i R w urządzeniu (jeżeli jest stereofoniczne)

Lutujemy końcówki kabla do wtyku TRS 1/8

Krok 3.

Drugi koniec kabla przylutowywujemy do wkładki mikrofonowej, uprzednio zakładając na kabel kawałek rurki termokurczliwej. Na mikrofonie oznaczony jest styk masy i styk wyjścia sygnału (często kolorowa kropka farby).

Lutujemy końcówki kabla do wkładki elektretowej

Krok 4.

Na przylutowany kabel z mikrofonem nakładamy odrobinę kleju z pistoletu („gluta”:)), po jego częściowym ostygnięciu formujemy go palcami, tak aby tworzył jakby przedłużenie wkładki o takiej samej średnicy.

Nakładamy klej

Krok 5.

Nasuwamy rurkę termokurczliwą na wkładkę i kulkę kleju. Całość delikatnie ogrzewamy małym płomieniem z zapalniczki aż do momentu gdy rurka skurczy się a ogrzany klej wypłynie z tyłu na zewnątrz.

Nakładamy rurkę termokurczliwą

Krok 6.

Zastosowanie kleju ma na celu pewne zamocowanie kabla, oraz ładne uformowanie kurczącej się rurki.

Wylewający się klej nalezy obciąć

Krok 7.

Po wystygnięciu kleju obcinamy ostrym ostrzem nadmiar kleju i ponownie delikatnie ogrzewamy koniec rurki małym płomieniem z zapalniczki.
Ogrzewać należy z duża ostrożnością, ponieważ izolacja kabla może się zwęglić lub nadtopić, co nie będzie zbyt estetyczne 🙂

Obcinamy resztki kleju

Krok 8.

Gotowy mikrofon można podłączyć do np. kamery DV, dyktafonu, „laptopa”, rejestratora Mini Disc.

Kamera DV z podłączonym mikrofonem

MIKROFON PROSTY, MONOFONICZNY „REPORTER”

Krok 1.

Do budowy potrzebujemy:

  • Metalowy wtyk TRS 1/8”, stereo (lub mono)
  • Kapsułkę mikrofonu elektretowego 5mm
  • Kawałek srebrzanki
  • Cienki kawałek gąbki, np. od mini słuchawek.

Potrzebne elementy

Krok 2.

Masę mikrofonu przylutowywujemy bezpośrednio do masy wtyku, natomiast pin sygnałowy poprzez kawałek drucika ze zwartymi ze sobą stykami sygnałowymi wtyku.

Lutujemy końcówki

Krok 3.

Na kapsułkę mikrofonową nakładamy kawałek gąbki i nakręcamy obudowę wtyku.

Składamy całość

Krok 4.

Mikrofon doskonale współpracuje z dyktafonami oraz rejestratorami Mini Disc.

Całość

Mikrofon podłączony do kamery

Mikrofon podłączony do Mini Disca

MIKROFON KĄTOWY, MONOFONICZNY „REPORTER”

Krok 1.

Do budowy potrzebujemy:

  • Metalowy wtyk TRS 1/8”, stereo (lub mono)
  • Kapsułkę mikrofonu elektretowego 5mm
  • Kawałek srebrzanki
  • Cienki kawałek gąbki, np. od mini słuchawek.

Posłuchaj jak mikrofon nagrywa:

[audio:1mikrofon_mono.mp3]

Potrzebne elementy

Krok 2.

Masę mikrofonu przylutowywujemy poprzez kawałek srebrzanki do masy wtyku, natomiast pin sygnałowy poprzez drugi kawałek srebrzanki ze zwartymi ze sobą stykami sygnałowymi wtyku (Li R). Druciki powinny mieć odpowiednią długość.

Tak samo i w tym przypadku na kapsułkę mikrofonową nakładamy kawałek gąbki, składamy obudowę wtyku i nakładamy przelotkę.

Mocujemy wkładkę

Lutujemy końcówki mikrofonu do wtyku

Krok 3.

Składamy wszytko do kupy. Tak to powinno wyglądać 🙂

Składamy wszystko do kupy

Krok 4.

Mikrofon doskonale współpracuje z dyktafonami oraz rejestratorami Mini Disc i laptopami

Mikrofon podłączony do laptopa

Mikrofon podłączony do Mini Disca

MIKROFON STEREOFONICZNY „Y”

Krok 1.

Do budowy będziemy potrzebowali:

  • Rozdzielacza stereofonicznego z gniazda TRS 1/8″ na 2x CINCH typu „Y”
  • Dwie wkładki elektretowe o średnicy 5mm, ale mogą być też 10mm-trowe
  • Dwa kawałki srebrzanki
  • Klej „cyjanopan”, lutownica, śrubokręt

Posłuchaj jak mikrofon nagrywa:

[audio:1mikr_stereo.mp3]

Zbieramy wszystkie elementy...

Krok 2.

Rozbieramy rozdzielacz i wyjmujemy z niego gniazda cinch. Na ich miejscu umieścimy wkładki mikrofonowe.

Zostawiamy wszystkie blaszki miedziane, do nich poprzez krótkie kawałki srebrzanki bądziemy mocować (lutować) mikrofonik.

Krok 3.

Prawdopodobnie do dyspozycji bedziemy mieli wkładki o charaktrystyce dookólnej, tak więc, aby prawidłowo rejestrowały „obraz stereo” należy je umiescić tyłem względem siebie (pod kątem 180st). Wszystkie końcówki mikrofonu łączymy przedłużeniami ze srebrzanki do blaszek. Styki L i R wtyku mini jack stereo łączymy ze sobą.

Krok 4.

Wkładki powinny być umieszczone tyłem do siebie, to zagwarantuje najwierniejsze nagania stereo.

Krok 5.

Po złożeniu całości do kupy można na końcówki naciągnać gąbeczki od mini słuchawek dousznych. Poprawi to estetykę, a także zniweluje słabe podmuchy wiatru.

Krok 6.

Mikrofon świetnie sprawdza się po podłączeniu do Mini Disca, kamery DV czy dyktafonu. Jeżeli mechanizm rejestratora jest zbyt głosny, mikrofon można przedłużyć odpowiednim kabelkiem.

19 komentarzy

xabero 6 lipca 2006 Reply

Ja też próbuję zmontować mikrofon, ale kompletnie się na tym nie znam. Mam kabel zakończony z obu stron wejściem minijack (takim, jak na trzecim z Twoich zdjęć) i taki właśnie mały, cylindryczny mikrofon. Tylko u mnie wychodzą z niego dwa druciki, czerwony i miedziany. Jak go teraz najprościej podłączyć do tej wtyczki, żeby móc nagrywać dźwięk (jak podłącze z drugiej strony do wejścia mikrofonowego). Byłbym bardzo wdzięczny za opisanie tego w jakiś prosty sposób.

Aero 10 lipca 2006 Reply

Mam mały problem z budową zasilania do mikrofonu elektretowego. Otóż mam bateryjkę 1,5V która ma wiadomo bieguny – dodatni i ujemny. No i mam to wedlug rysunku pokazanego tutaj na stronie podłączyć do rezystora 2,2kohm. Czy mam obydwa bieguny podłączyć do jednego drucika wychodzącego z rezystora czy jak??

monter 10 lipca 2006 Reply

Co do pierwszego pytania, to nie rozumiem 😀
Co do drugiego. Plus baterii podłączamy do rezystora, a minus baterii podłączamy do masy mikrofonu – czyli do ekranu kabla.

dotmod 13 września 2006 Reply

A ja mam pytanko jak dorobić do takiego mikrofonu tłumik, ale tak aby przepuścić zasilanie z dyktafonu, bo niestety pomimo możliwości ręcznej regulacji poziomu zapisu nagrania z prób wychodzą mi przesterowane

kupusc 3 lipca 2007 Reply

Niestety nie mam zbyt wiele czasu żeby się tym pobawić, dlatego zapytam. Co, jeśliby parametry wkładek poprawić statystycznie – np. połączyć sygnały równolegle np. z 5 wkładek? Czy to nie poprawiłoby parametrów sygnału (np. uśrednienie szumów niedeterministycznych itp.)?

Pzdr.

monter 3 lipca 2007 Reply

A przy okazji nie zsumowały by się czasem wszystkie wady tych wkładek…? :]

kupusc 3 lipca 2007 Reply

Nie zsumowały, tylko uśredniły, poza tym te najbardziej wadliwe wyeliminowaliśmy na początku na słuch, jak pamiętasz.
Słabym punktem konceptu jest chyba to że nóżki nie są odseparowane od siebie i powstaje kwestia jakiegoś odziaływania wkładek na siebie (oscylacje, rezonansy itp.?). Ale mimo to jestem ciekaw rezultatu, może kiedyś spróbuję, jak czas pozwoli…

klawisz 27 sierpnia 2007 Reply

Hej nie wiem czy to sie przyda ale znalazlem to przez przypadek w sieci http://scotthelmke.com/microphones.html oraz http://www.mp3forkidz.com/mic/ . Ja osobiscie wedlug informacji z tej strony zrobilem calkiem fajnie grajacy mikrofonik ale tak jak wiadomo najwazniejsze sa wkladki .
Pozdrawiam

leonow 24 października 2007 Reply

Znakomity artykuł! Zrobiłem mikrofon reporterski i działa 10 razy lepiej niż wbudowany w dyktafon 🙂 aż się teraz rozczarowałem, że firma Olympus takie buble u siebie montuje. Jak można określić czułość mikrofonu?

karbi 29 października 2007 Reply

też zrobiłem sobie jakis czas temu podobny mikrofonik (2 wkładki zamocowane na przylutowanych do jacka drucikach – sztywno sterczące – i największy problem to, ze przy nagrywaniu na MD sony bardzo dobrze słychac silniczek z minidisca 🙂 no ale już mam przedłużacz i zobacze jak to teraz działa

kejos 17 lutego 2008 Reply

Witam serdecznie.
Skonstruowalem stereofoniczny mikrofon, który został przedstawiony na tej stronie. Chciałem zastosowac go jako mikrofon zewnetrzny do Creative Zen nano Plus. Uzylem do tego celu przedwzmacniacza mikrofonowego J-250 http://eltronix.pl/products/8585 zasilanego bateria 9V. Efekt jest na prawde doskonaly choc niestety mikrofon dziala w mono. Poszukuję więc podobnego wzmacniacza, który działałby w środowisku stereo.

monter 17 lutego 2008 Reply

A to nie można dokupić jeszcze jednego „kitu” Jabela i mieć przedwzmacniacz stereo? 🙂

kejos 18 lutego 2008 Reply

Tak wiem, tak tez poczynilem:) W zasadzie caly zestaw mikrofonowy z przedwzmacniaczem wyniosl mnie ok. 40 zl:)
Koniec koncow, efekt nadspodziewanie dobry.

Miś 24 sierpnia 2008 Reply

Witam.

A czy taką elektretową wkładkę można podłączyć do Zoom H4?
Jak podano powyżej, wkładki takie zasila się napięciem 1,5V – 12V, a H4 podaje na wejście 48 lub 24V.

czarny 19 grudnia 2008 Reply

Człowieku, jesteś estetycznym geniuszem. Planuję zrobić sobie mikrofon do harmonijki ustnej. Jego obudowa będzie zdecydowanie innej konstrukcji, a dodatkowo będę chciał uzyskiwać z niego niskie częstotliwości (wstawi się jeszczce jakiś kondensator do obudowy). Ale i tak dziękuję za natchnienie.

tomek 11 sierpnia 2014 Reply

a jak sie to ma do smartfonow? zrobilem sobie przejsciowke do samsunga 3.5 jack z TRRS na TRS i doczepiam do tego zewnetrzny przewodowy mikrofon (edutige ETM-001 ktory kupilem sobie do gopro hero 3). chcialbym zrobic taki jak jest tu na wkladce WM61a i nie wiem czy uklad ktory jest na poczatku jest tez w smartfonach i samo dolutowanie do wtyku wkladki wystarczy?

BTW wpis rewelacyjny 🙂

Pozostaw odpowiedź kejos Anuluj pisanie odpowiedzi