Prawdziwy rarytas, poniżej publikuję karty katalogowe i kilka informacji które otrzymałem od jednego z byłych pracowników Ośrodka Badawczo-Rozwojowego CENRiT, za co z góry dziękuję!

Poniższe karty były dostępne na ówczesnych targach i dotyczą stołów reżyserskich z serii SME i stołów mikserskich SMK produkowanych oczywiście przez Zakłady Doświadczalno-Produkcyjne FONIA w Warszawie, a opracowane zostały w COBR Radia i TV, później nazwanym CENTRUM NAUKOWO-BADAWCZE TECHNIKI RADIA I TELEWIZJI. Informacje z niedostępnej juz strony WWW CENRiTu (maj 2005r.):

 

CENRiT
Firma działająca od ponad 50 lat, specjalizująca się w dziedzinie techniki studyjnej radia i telewizji poleca szeroki asortyment swoich usług i urządzeń.
Gwarantujemy wysoką jakość, zgodność ze światowymi standardami oraz konkurencyjne ceny. Wszystkie nasze urządzenia i usługi objęte są 24-miesięcznym serwisem gwarancyjnym, a następnie stałym serwisem pogwarancyjnym.
CENRiT oferuje projektowanie i kompleksowe dostawy urządzeń w zakresie:

  • wyposażenia stacji radiowych i telewizyjnych,
  • wyposażenia nagraniowych studiów radiowych i telewizyjnych, wozów transmisyjnych i reporterskich dla stacji radiowych i telewizyjnych,
  • wyposażenia radiowęzłów w supermarketach, zakładach pracy, szkołach,
  • kompleksowych systemów nagłaśniających dla teatrów, budynków biurowych, stadionów, hal widowiskowych, systemów łączności interkomowej,
  • wszelkich innych nietypowych instalacji i urządzeń foniczno-wizyjnych.

Oferta obejmuje doradztwo i konsultacje techniczne, wykonanie niezbędnych projektów technicznych, wyprodukowanie i skompletowanie urządzeń, wykonanie prac montażowo-instalacyjnych, rozruch i pomiary specjalistyczne oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.
CENRiToferuje następujące urządzenia:

  • produkcyjne foniczne stoły mikserskie o liczbie wejść od 8 do 40,
  • emisyjne foniczne stoły mikserskie o liczbie wejść od 8 do 40,
  • systemy dla inspicjentów w teatrach,
  • interkomy bezcentralkowe i centralkowe,
  • wzmacniacze mocy do nagłaśniania i radiowęzłów,
  • systemy nagłaśniające dla hoteli, biur, urzędów, sklepów,
  • zestawy nagłaśniające,
  • rozdzielacze sygnałów fonicznych,
  • wizyjne i foniczne wzmacniacze rozdzielcze i korekcyjne,
  • elektroniczne krosownice sygnałów wizyjnych i fonicznych,
  • ręczne wizyjne i foniczne panele komutacyjne,
  • stojaki i ramy systemu 19″,
  • wszelkie nietypowe meble techniczne.

W celu uzyskania bliższych informacji lub prospektów urządzeń wraz z cenami prosimy o kontakt z Działem Handlowym
tel. ….

Konsolety serii SMK-180 (Stół Mikserki Kasetowy) produkowane były wyłącznie na potrzeby jednostek „Radiokomitetu” i zawierały sporo elementów z tzw. „wsadem dewizowym”. Ponieważ w latach 80-tych pojawiła się możliwość sprzedaży uzrządzeń również dla innych odbiorców (domy kultury, teatry, radiowęzły itp.) stało się konieczne opracowanie stołu na elementach produkcji krajowej. I tak złącza krawędziowe zastąpiono złączami „Eltra”, stosowane jako regulatory obrotowe przełączniki Siemens z „drabinkami” precyzyjnych oporników zastąpiono potencjomentrami, regulatory poziomu oparte o porządne tłumiki zastąpiono regulatorami z VCA i suwakiem robionym w Fonii w oparciu o płytki oporowe z Telpodu, przyłącza XLR – złączami Sub-D. Natomiast generalnie schematy poszczególnych modułów (za wyj. regulatora poziomu) nie uległy większym zmianom. Te konsolety otrzymały oznaczenie SMK 151.

Przed serią SMK 180 były konsolety SMM (Stół Mikserski Modułowy) gdzie cały kanał był zamknięty w metalowej „puszce”.  Stół mikserski z serii SSM  był zainstalowany w sali widowiskowej klubu Riviera-Remont.

 

Karty katalogowe w formacie PDF:

Stół mikserski typ SMK-151

Stół mikserski typ SMK-181

Stół mikserski typ SMK-181A

Stół reżyserski typ SME-131

Stół reżyserski typ SMK-131A

Stół reżyserski typ SMK-141A

Stół reżyserski typ SMK-142 (RUS)

fonia_cenrit_smk_151

fonia_cenrit_smk_181

fonia_cenrit_smk_181a

fonia_cenrit_sme_131

fonia_cenrit_sme_131a

fonia_cenrit_sme_141a

fonia_cenrit_sme_142

W Radioamatorze z lat 70-tych zalazłem informacje o innych mikserach FONII, dołączone są krótkie opisy i zdjęcia czarno-białe takich urządzeń jak:

    • SMT-171 – 6-8 wejść mikrofonowych, 4-6 wejść liniowych, przeznaczony dla radia,
    • SMT-172 – 6-8 wejść mikrofonowych, 4-6 wejść liniowych,, przeznaczony dla TV,
    • SSM-104S – 18wejść, stereo, matryca X-Y/M-S, kwadrofonia,
    • SMR-181 – wersja „dewizowa” dla TV i radia, 6-12 wejść, wyjście X-Y,

znane nam obecnie informacje:

    • SME-121 – mikser współpracujący z magnetofonem 16-śladowym,
    • SMK-151 – to wersja „krajowa” SMK181.
    • SMK-153 – j.w. ale inna konfiguracja/ilość kanałów (sugeruje to ostatnia cyfra?).

 

Swoją droga ciekawi mnie, co się stało z dokumentacją konstrukcyjną produkcyjną pozostała po likwidacji zakładów FONII i ośrodka CENRiTu… Sprzedana, spalona, trafiła do centralnego archiwum…?

Jeżeli ktoś z czytających ten wpis ma jakieś ciekawe informacje to poproszę o kontakt mailowy (montertb [znak maułpa] gmail.com). Zbieram wszystkie cenne informacje… ;-) . Wiem, że jakaś część pracowników tych firm prowadzi dziś prywatne biznesy na rynku RiTV lub pracuje w stacjach TV jako techniczni specjaliści.

 

 

Monter, styczeń 2015.