MCU-53/MCO-52 zostały zaprojektowane przeszło 20 lat temu, technika idzie do przodu, można więc pokusić się o małą ingerencję w układ elektroniczny mikrofonu i tym samym trochę uspołecznić te mikrofony :) .


1. Modyfikacje układu wzmacniacza i konwertera impedancji mikrofonu

W pierwszym stopniu zastosowano popularny tranzystor polowy BF245A, możemy go zamienić na 2SK170 o lepszych parametrach – należy tylko pamiętać o odwróceniu 2 nóżek, ponieważ te tranzystory mają rożne wyprowadzenia (wszystko widać w notach katalogowych.

W drugim stopniu wejściowym znajdziemy starego typu tranzystor BC149C, który można wymienić na współczesny, niskoszumny BC550C/B.

Tranzystor BF245 pracuje jako wzmacniacz wstępny, oraz konwerter bardzo wysokiej impedancji wkładki pojemnościowej. Tranzystor BC149 to drugi stopień wzmacniacza sygnału. Warto aby oba stopnie były niskoszumne. Wymiana tych tranzystorów daje zauważalny spadek szumów dobrze widoczny przy cichych nagraniach.

Wymiana tranzystorów

2. Modyfikacja sposobu zasilania mikrofonu

Mikrofon typowo zasilany jest baterią 6V (4LR44) , ale jest też możliwość użycia zasilacza zewnętrznego. Napięcie o wartości 6V należy podać  na styk nr 5 gniazda DIN5 w mikrofonie. Nie ma potrzeby jednoczesnego wyjmowania baterii.

W mikrofonie napięciem 6V zasilane są tranzystory, oraz znajduje się tam przetwornica która napięcie 6V podwyższa do wartości ~50V. Napięcie to służy do spolaryzowania okładzin wkładki pojemnościowej.

Najlepiej było by usunąć cały układ przetwornicy i napięcie phantom 48V podać rezystorem bezpośrednio na wkładkę, ale po drodze musimy jeszcze zasilić układ wzmacniacza sygnału i konwertera impedancji. Wymagało by to przebudowy całego układu mikrofonu. Na tym etapie nie warto podejmować takich działań, a prostszym rozwiązaniem jest zbudowania prostego „zasilacza”, mieszczącego się we wtyku DIN5. Układ składa się z trzech elementów: dwóch rezystorów i jednej diody Zenera 5,5..6V.

Warto użyć dwóch metalizowanych rezystorów o tolerancji 1%, warto sparować ich wartości Parowanie polega na dobraniu takich samych rezystorów o jak najbliższej sobie wartości. W tym celu kupujemy np. 10 rezystorów i miernikiem je dobieramy.

Jest też praktykowane przesyłanie napięcia 6V razem z sygnałem z mikrofonu, w 3 żyłowym przewodzie mikrofonowym. Nalezy w tym celu przygotować tandem przedwzmacniacz mikrofony z wejściowym złączem mikrofonowym np. 4..5pinowy XLR i MCU53/MCO52 z wyjściem DIN5. Na jeden z pinów złącza XLR przedwzmacniacza podajemy napięcie 6V. Łączymy wejście przedwzmacniacza z wyjściem mikrofonu odpowiednio przygotowanym kablem mikrofonowym i jesteśmy uniezależnieni od trudno dostępnej baterii 6V. Napięci eto powinno być dobrze odfiltrowane z zakłóceń.

 

3. Wymiana gniazda DIN5

 

Zastosowane w mikrofonie gniazdo DIN5 to archaizm, obecnie do podłączenia mikrofonu stosuje się gniazda XLR. Akurat tak się złożyło, że budowa umożliwia dość łatwą wymianę tego złącza,

Potrzebny będzie wtyk XLR męski f-my PROEL. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej sprawdza się wtyk dokładnie taki jak użyty na zdjęciu. Ma średnicę prawie idealnie pokrywającą się ze średnicą wewnętrzną korpusu mikrofonu. To wiele uprasza. Wtyk ten należy obciąć od strony gwintu, dzięki temu będzie można go trochę cofnąć i krawędź nie będzie wystawała poza obrys obudowy.Ułatwi nam to także lutowanie przewodów.

Drugą rzeczą jaką musimy zrobić jest wyjęcie gniazda DIN i obcięcie całej końcówki z pojemnikiem na baterie. Przed wyjęciem gniazda DIN rozlutowujemy przewody i opisujemy je, będą nam potrzebne. Przylutowujemy opisane przewody do gniazda XLR, oraz wkładamy tam układ zasilania pokazany w pkt.2. Teraz mikrofon będzie zasilany tylko z phantomu miksera czy przedwzmacniacza.

Wkładamy wszystko do obudowy mikrofonu, gniazdo XLR przykręcamy śrubką (długość około 10..12mm) poprzez otwór w obudowie który należy nawiercić odmierzając uprzednio odpowiednią jego odległość od krawędzi obudowy mikrofonu.

 mcu_mco_mod_02.jpg

 mcu_mco_mod_04.jpg

 mcu_mco_mod_03.jpg

4. Kable połączeniowe

Kabel oryginalny UNITRA KM13:

Oryginalny kabel UNITRA

Schemat

Kabel do podłączenia MiniDisc’a, do komputera, cyfrowego rejestratora audio. Po włożeniu wtyku do gniazda DIN uruchamia się zasilanie bateryjne mikrofonu (zwora). Jeżeli mikrofon jest nie używany, należy wyjąć wtyk:

Kabel do Mini Disca

Wtyk DIN5 z nakrętką

Wtyk TRS 1/8' NEUTRIK

Schemat

Kabel do miksera:

Mikrofon zasilany „phantomem”. Opis zasilania w pkt.2:

Kabel do podłączenia do miksera

Schemat kabla

Mikrofon zasilany z wewnętrznej baterii. Po włożeniu wtyku do gniazda DIN uruchamia się zasilanie bateryjne mikrofonu (zwora). Jeżeli mikrofon jest nie używany, należy wyjąć wtyk:

Schemat kabla

4. Osłona przeciwwietrzna

Oryginalna osłona dołączana do mikrofonu radzi sobie całkiem przyzwoicie, ale na większy wiatr potrzebne jest coś ekstra. Są dwa sposoby na zrobienie „kota”, którego można używać przy dużych podmuchach.  Pierwszy – obszywamy oryginalną osłonę sztucznym futerkiem. Ale czasami oryginalna osłona wystarcza i szkoda ją modyfikować, więc jest drugi sposób – to zakup odpowiedniej gąbki mikrofonowej (np. z katalogu Monacor czy na Allegro), która sama w sobie też może być przydatna po nałożeniu na mikrofon. Ale możną ją także obszyć futerkiem.Taki zestaw gąbka + sztuczne futerko daje się stosować nawet przy małych huraganach :) . Należy pamiętać, że zakładanie jakichkolwiek ustrojstw na główkę mikrofonu powoduje w jakimś tam stopniu degradację dźwięku docierającego do wkładki mikrofonowej.Tak więc, jeżeli nie potrzeba, nie używaj takiej osłony.

Opis podobnej osłon przeciwwietrznych opisywałem też tutaj.

Zbieramy materiały:

Zbieramy materiały...

I obszywamy oryginalną osłone sztucznym futerkirm:

Po obszyciu futerkiem...

Mikrofon MCU w „boju”:

Wygląd osłony

Na otwartej przestrzeni, w dość wietrzny dzień, podczas nagrywania przejazdu pociągu:

W boju... :)

Monter

(ostatnia aktualizacja 05 stycznia 2011r.)