Pomysł modyfikacji karty powstał niedawno i wynikał z potrzeby doprowadzenia do laptopa sygnału audio długim (60m), symetrycznym kablem zakończonym wtykiem XLR. Sygnał ten następnie jest transmitowany w internet (za pomocą technologii shoutcast) lub nagrywany na dysk twardy.

Na początku planowałem nosić ze sobą mikser Soundcraft Compact4 i podpinać go do wejścia liniowego w laptopie, ale nie jest to zbyt mobilny zestaw, następnie przyszedł pomysł zmodyfikowania taniej karty dźwiękowej Behringer UCA202.

Jej modyfikacja polega na „dołożeniu” symetrycznych wejść i wyjść audio pracujących z poziomem liniowym. Do tego użyłem dostępnych układów firmy Analog Devices SSM2142 i SSM2143, oraz przetwornicy napięcia z 5V na symetryczne +-12V zasilającej wspomniane układy. Układ SSM2142 można kupić w sklepie TME, natomiast użyta przetwornica akurat pochodziła z wylutu ze złomu, ale tego typu elementy są do kupienia także w sklepie TME (w cenie około 50zł sztuka).

Układ wejściowy i wyjściowy został zbudowany w oparciu o typowe schematy proponowane przez producenta w notach katalogowych układów. Wejście i wyjście każdego złącza XLR zostało zabezpieczone kondensatorami, które zapobiegają podaniu napięcia stałego bezpośrednio na układ SSM (np phantom 48V), co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Wyjście z przetwornicy oczywiście należy wzbogacić o kondensatory filtrujące napięcie (100nF i 100uF/16V). Kompaktowe złącza XLR zakupiłem w firmie RED’S MUSIC, a obudowa pochodzi od starego modemu telefonicznego, ma małe wymiary i elegancki wygląd.

Na samym początku należy ostrożnie wlutować wszystkie złącza, przełącznik i potencjometr, za pomocą odpowiednio dociętych tasiemek i kabelków ekranowanych przedłużamy je do płyty czołowej obudowy, oraz łączymy wewnętrznie z układami SSM. W mojej wersji postanowiłem porzucić cyfrowe złącze SPDiF, nie używam go, a poza tym w obudowie nie było już miejsca na jego umieszczenie. Kabel USB został obcięty, w jego miejsce przylutowane zostało gniazdo typu „B”.

Układ symetryzatora sygnału audio i jego zasilania został zmontowany na uniwersalnej płytce, odpowiednio dociętej do wewnętrznych wymiarów obudowy. Ponadto obudowa pozwalała na jej dobre zamocowanie, w szynach. Do płytki przykręcona została elektronika karty dźwiękowej. W płytach czołowych obudowy należy wyciąć odpowiednie otwory pod złącza, przełącznik, gniazda cinch. To w sumie wszystko :)

Poziom szumów na wejściu i wyjściu karty waha się na poziomie -78dB, więc jest to wynik bardzo dobry. Karta po modyfikacji umożliwia profesjonalne podłączenie do np. miksera długimi kablami i rejestrację sygnału audio, czy wysyłanie go na żywo w internet (np. z koncertu – transmisja live, czy z jakichś ważnych spotkań. Umożliwia także emisję muzyki, jingli prosto do systemu PA, symetrycznymi złączami, odpornymi na zakłócenia.

fot.01 Oto co wykorzystałem do modyfikacji karty Behringer UCA202.

fot.02 Rozmieszczenie układów symetryzujących wejście i wyjście audio, oraz przetwornicy.

fot.03 Układ wejściowy audio zmontowany jest na płytce uniwersalnej dociętej na wymiar do obudowy. Umieszczona ona jest w prowadnicy wewnątrz obudowy.

fot.04 Przymiarka i rozkład elementów karty dźwiękowej.

fot.05 Płyta czołowa przed obróbką.

fot.06 Zmontowany układ elektryczny karty.

fot.07 Płyta czołowa karty dźwiękowej.

fot.08 Gniazda XLR.

fot.09 Zamontowana płytka karty dźwiękowej na płytce uniwersalnej.

fot.10 Płyta czołowa, zostały wejścia i wyjścia cinch, wyjście słuchawkowe z regulacją jego poziomu, oraz przełącznik MONITOR ON/OFF i gniazdo USB z kontrolką prawidłowego połączenia.

fot.11 Wyjścia i wejścia liniowe XLR.

Monter