HI-MD SONY MZ-NH600 – Wrażenia użytkownika

Poszukując przenośnego rejestratora audio nie sposób nie natrafić na popularne urządzonka rejestrujące dźwięk – Mini Disc. Mini Disc’i są dostępne na rynku od 1991 roku, kiedy to firma SONY pokazała urządzenie o symbolu MZ-1

Model NH600 jest przedstawicielem nowej serii HI-MD, którą to SONY zaprezentował w styczniu 2004 roku.

Głównymi cechami technologii HI-MD są:

  • Nośnik o większej pojemności – 1GB (płytki MD sa kompatybilne z urządzeniami HI-MD),
  • Możliwość rejestrowania nie skompresowanego stumienia audio PCM, który potem można przekonwertować do formatu WAVE,
  • Urządzenie HI-MD może służyć jako dysk przenośny,
  • Dwu kierunkowe łącze USB 1.1 pozwalające na zgrywanie nagrań z HI-MD jak i wgrywanie na nośnik nowych (następuje ich konwersja do ATRAC3Plus),

SONY MZ-NH600

Prezentowany model udało mi sie okazyjnie zakupić na internetowej aukcji Allegro za kwotę 230zł, ale bywały i licytacje kończące się na kwocie 200zł. Co prawda z wyglądu jest nieco podniszczony i brak mu oryginalnych akcesoriów takich jak słuchawki z pilotem czy kabelek USB to od strony mechanicznej sprawuje sie bardzo dobrze.

Wstęp

W przeciwieństwie do większości MD-ków, MZ-NH600 w całości wykonany jest z plastiku… Wymiary urządzenia nie różnią sie od starszych poprzedników. Obudowa bardzo łatwo się rysuje tak samo jak szybka, która niestety jest wykonana z plastiku niezbyt odpornego na zarysowania. Upadek NH600 na pewno pozostawi ślady na obudowie…

NH600 wyposażony jest tylko w wejście liniowe audio, zintegrowane z wejściem cyfrowym optycznym TOSLINK. Tak więc aby poodłączyć do niego mikrofon potrzebny jest zewnętrzny przedwzmacniacz mikrofonowy lub mikser. Wyższy model NH700 już został wyposażony w przedwzmacniacz umożliwający podłączenie sterofonicznych mikrofonów elektretowych.

Wejście liniowe i cyfrowe optyczne

Podłączone słuchawki i kabalek audio

Do HI-MDka dostajemy oprogramowanie SonicStage. Polecam od razu pobrać najnowszą wersję, która umożliwia bezproblemową, szybką konwersję plików PCM do formatu WAVE, wcześniejsze wersje nie pozwalały na to i trzeba było posiłkować się programami napisanymi przez użytkowników HI-MD.

Nagrywanie za pomocą HN600

W „starych” MDkach przyzwyczajeni byliśmy do inicjowania nagrywania za pomocą jednego przyciku z zabezpieczającą zapadką. Tutaj musimy jednocześnie nacisnąć przycisk REC i PLAY do czego potrzebujemy obie ręce, poza tym po wykonaniu tej operacji bardzo szybko rozpoczyna się nagrywanie i nie zawsze udaje sie je szybko zapauzować (aby np. ustawić odpowiedni poziom wejściowy przed rozpoczęciem nagrania).

W menu do wyboru mamy format nagrania (wybieramy go przed nagraniem):

  • SP (standard play)
  • LP (long play)
  • PCM (format zapisu bez kompresji)

Oraz oczywiście sposób regulacji poziomu wejściowego:

  • AGC (automatycznie regulowany poziom wejściowy)
  • Manual (ręcznie regulowany poziom wejściowy)

i sporo innych opcji typu rodzaj numerowania, grupowania nagrań, o których rozpisywać się nie będę.

Wielkim plusem jest to że juz po rozpocząciu nagrywania, w czasie jego trwania można regulować poziom za pomocą pokrętła JOG. Brakowało tego w poprzedniej serii urządzeń MD. Teraz jeżeli w trakcie nagrania okaże się, że z jakiegoś powodu poziom wzrósł, można szybko obnizyć jego poziom nie zatrzymując nagrywania :-). Brawo.

Kolejną zmianą jest to, że na wyświetlaczu mamy stereofoniczny wskaźnik wysterowania sygnału wejściowego. Niestety widoczne sa tam oznaczenia tylko dwóch poziomów:

  • -12dBfs – odpowiada on poziomowi 0dB w domenie analogowej
  • 0dBfs – odpowiada on poziomowi +12dB w domenie analogowej – czyli w tym przypadku – PRZESTEROWANIU

Ja osobiście zazwyczaj ustawiam poziom tak żeby przekraczał on wartość -12dBfs. Odległość między -12dBfs a 0dBfs przeznaczona jest na margines bezpieczeństwa który ma uchronić przed przesterowaniem przetwornika A/C i nie ma potrzeby wysterowywania urządzenia w pobliżu 0dBfs, tak jak to często sie robiło w domenie analogowej, np. w magnetofonach kasetowych.

Wskaźnik wysterowania - poniżej -12dBfs

Prawy kanał wysterowany do -12dBfs

Przetworniki analogowo-cyfrowe A/C mają rozdzielczość 16bitów i pracują z częstotliwością próbkowania 44100Hz (wejście optyczne samo się dostosowywuje do częstotliwości 32kHz/44.1kHz/48kHz). Charakteryzują się one bardzo dobrą jakością, ciepłym brzmieniem i szerokim pasmem przenoszenia (20Hz-20kHz +-3dB). Nagrywany sygnał oczywiście jest monitorowany na słuchawkach, przy czym wzmacniacz słuchawkowy nie jest najgłośniejszy, więc zalecam używanie słuchawek niskoomowych (np 16ohm).

Czas nagrania dla płytek HI-MD 1Gb, wynosi odpowiednio:

  • dla formatu PCM: 1h 34 minuty
  • dla formatu ATRAC3Plus: w zależności od „bitrate” od 45h do 7h 55 minut

Dla zwykłych płytek MD o pojemności 300Mb:

  • dla formatu PCM: 28 minut
  • dla formatu ATRAC3Plus: w zależności od „bitrate” od 10h do 2h 20 minut

Podsumowanie

W chwili obecnej śmiem twierdzić, że mając maksymalnie mały budżet oraz duże wymagania co do jakości nagrywanego dźwięku nic lepszego jak nawet najprostrzy model HI-MD, poszukwaczowi dźwięku przydażyć się nie może 🙂

HI-MD ma bardzo małą konkurencję jeżeli chodzi o jakość dźwięku, uniwersalność i koszt inwestycji. Część osób próbuje szukać szczęścia kupując przenośne odtwarzacze mp3 z wejściami liniowymi/mikrofonowymi, ale mi osobiście nie udało sie znaleźć nic co by dorównywało jakością dźwięku SONY MZ-NH600.

Dość popularne są rejestratorki iAudio (pamięć stała) i Creative JukeBox3 (z dyskiem twardym) – ale to nadal koszt dużo większy niż 200-230zł i mimo wszystko gorsze przetworniki A/C 🙂

Przykładowe nagrania:

Przydatne linki:

Informacje o technologii HI-MD

Forum użytkowników HI-MD

9 komentarzy

bong 8 lutego 2007 Reply

fajna strona, dobry art. a gdyby tak coś o MZ-NH700? 🙂 pzdr

monter 8 lutego 2007 Reply

NH700 to to samo co NH600 tylko dodatkowo masz wejście mikrofonowe 😛

bong 9 lutego 2007 Reply

aa, ok 😉 dzięki

Arno 26 grudnia 2007 Reply

Witam! Szukam pomocy w sprawie… Jak ominąć ten surealistczny pomysł producenta HI-MD, który sprawia, ze plik z urządzenia można wprowadzić do kompa tylko raz…?
Musiałem przeinstalować PCeta. Myślałem, ze to co miałem na minidiskach da się do niego wprowadzić ponownie. A tu miespodzianka.
I co to w ogóle za pemysł..? Czemu miałby służyć

monter 27 grudnia 2007 Reply

Pierwsze słyszę o takich ograniczeniach.. 🙂
Najnowszy SonicStage jest do pobrania tutaj:
http://arf.gu.ma/

Warto mieć najnowszą wersję bo ten prymitywny kombajn jest ciągle poprawiany…

Marek 14 marca 2008 Reply

Witam.
Mam Sony Hi-MD MZ-RH910 Silver. Jest tak wspaniały, że nie zamieniłbym go na żadne mp3. Dałem za niego 665zł na allegro dwa miesiące temu. Udało mi się trafić na nową sztukę. Mało tego jeszcze kupiłem sobie też na allegro profesjonalne nośniki firmy TDK.

Żałuję, że urządzenie Hi-MD jak i MD jest na wymarciu. Dla mnie jest to najlepszy sprzęt o nie podważalnej jakości. Jeśli ktoś ma pytania to śmiało niech pisze – odpowiem w mailu.

Pozdrawiam
mdchmielewski@tlen.pl

ciembor 16 kwietnia 2008 Reply

a ja sie zastanawiam… dlaczego w czasie tak duzego postepu rozwoju przenosnych odtwarzaczy mp3, nie spotyka sie rejestratorow z pamiecia flash? technologia ta sama, ot ciut inne oprogramowanie i kilka gniazd wiecej. teoretycznie cena czegos takiego nie powinna byc wysoka. wiec i rynek zbytu by byl. wiec czemu tego do cholery nie ma?

monter 17 kwietnia 2008 Reply

Tak naprawdę to pamięci stałe są w atrakcyjnych cenach od mniej więcej roku, wcześniej były drogie i standardowe nośniki dawały lepszy stosunek cena/uniwersalność/pojemność.

Teraz potaniały i w związku tym pojawiło się sporo rejestratorów na pamięci stałe, a tym kamery (SONY EX1, EX3 itd).

Obecnie każdy większy, znany producent sprzętu pro-audio czy w ogóle rejestratorów ma w swojej ofercie minimum dwa rejestratory na pamięci stałe…

robac 25 maja 2008 Reply

Odkryłem ostatnio jak wejść w owiany tajemnicą TRYB SERWISOWY minidisców z serii Hi-MD firmy Sony. Po wyjęciu płytyki i przy WŁĄCZONYM zabezpieczeniu HOLD trzeba trzymając przycisk GROUP kliknąć następującą sekwencję klawiszy:

prawo prawo lewo lewo prawo lewo prawo lewo pauza pauza

i puścić przycisk GROUP

Włącza się tryb serwisowy z dostępem do funckji, które zostały opisane tutaj:
http://aoix.free.fr/himd/compare_HiMD.txt

Wiadomo, że struktura menu ma budowę drzewa, czyli porusza się po niej jak po folderach w Eksploaratorze Windows, używając przycisku forward do wchodzenia do „folderów”. Tyle wiadomo. Parę osób próbowało przetestować te menu, ale bez większych rezultatów. Największą niewiadomą jest sam sposób wprowadzania zmian. Nikt nie jest do końca pewny jak to robić. Wiadomo tylko, że do zapisywania zmian służy przycisk PAUSE, a żeby cofnąć się do tyłu w menu trzeba kliknąć STOP. Wyczytałem na jednym z forów podanym w powyższym pliku, że ktoś znalazł sposób na zwiększenie poziomu wyjścia słuchawkowego, bo podobno modele europejskie z powodu jakichś tam norm mają ten poziom obniżony. Podobno działa. Podobno…

Wszelkie zmiany podejmowane są na własne ryzyko. W menu jest opcja, która prawdopodobnie służy do resetowania, ale chyba jeszcze nikt jej nie sprawdził, więc należy być ostrożnym, chyba, że ktoś ma mocno zużyty egzemplarz i mu na nim nie zależy.

Osobiście uważam, że jedyne czego brakuje temu md, to… ZEGAR. to naprawdę ułatwiło by mi pracę, bo gdy przychodzi do zgrywania nagrań, to się czasem gubię. Nie wiadomo co i kiedy było nagrane. W menu serwisowym jest zapis dotyczący zegara pod pozycją 112 o treści… NoClok…

Podobno md nie ma w ogóle wbudowanego zegara.

Zadziwiające jest natomiast, że ma… TERMOMETR! Pod pozycją 132 można odczytać aktualną temperaturę otoczenia (dwie ostatnie cyfry). Działa – sprawdzałem. Nikt nie wie czemu to ma służyć, ale czy zamiast termometru nie lepszy byłby zegar?

Żeby wyjść z trybu serwisowego trzeba wyciągnąć baterię.

Pokombinuj Monter, może znajdziesz coś ciekawego.

Dodaj komentarz