Na początku maja (2008), dzięki uprzejmości znajomego otrzymałem pocztą z USA mój nowy nabytek – mikrofon pojemnościowy Audio Technica AT875R (mikrofon był nie do kupienia w PL). Mikrofon jest nowością w ofercie japońskiego producenta. Cena jaką trzeba za niego zapłacić za „wielką wodą” to 199$ (aktualnie w PL – 700zł). Bardzo estetyczne pudełko zawiera saszetkę na mikrofon, gąbkę ochronną, uchwyt mikrofonu (umożliwia „wepchnięcie w niego mikrofonu od góry, a nie tylko wsuwanie z przodu), instrukcję obsługi.

OPIS

AT875r po rozpakowaniu

AT875R zaprojektowany został z myślą o zastosowaniu w szybko rozwijającej się branży kamer HD SEMI-PRO. Mikrofon przede wszystkim przewidziano do zamocowania w uchwycie mikrofonowym kamery DV/HDV, ale przecież nie ma przeszkód aby zamocować go np. w „zeppelinie” na tyczce, czy uchwycie pistoletowym. W założeniu miał się charakteryzować naturalnym brzmieniem, małymi wymiarami, kierunkowością i dużym tłumieniem dźwięków dochodzących z boku. Sprawdźmy to… :)

Mikrofon wybierałem pod kątem współpracy z moim przenośnym rejestratorem audio ZOOM H4. Wybór padł na ten właśnie model mikrofonu, głównie dlatego, że posiada bardzo wysoki poziom wyjściowy – rzędu 30mV/Pa (RODE NTG2/NTG1 – 15mV), co bardzo dobrze powinno się uzupełniać z dość niskim wzmocnieniem GAIN na gniazdach mikrofonowych XLR jakie oferuje ZOOM  H4. AT875R po podłączeniu do H4, ustawieniu wzmocnienia na pozycję „H” i źródle dźwięku ustawionym w osi mikrofonu odległości 15cm, wysterowywuje rejestrator do średniego poziomu -11…-8dB. Jest to świetny wynik, poprzednik – RODE NGT2 ledwo dociągał do -18dB w tych samych warunkach, podobnie (źle) jak TONSIL MCU53. Oczywiście w tak wysokim poziomie wyjściowym kryje się pewne niebezpieczeństwo, mikrofon może przesterować analogowo-cyfrowy przetwornik audio rejestratora i nagranie zostanie bezpowrotnie zniszczone (przesterowania nie da się usunąć!). Natomiast wzmocnienie GAIN w mikserze Soundcraft Compact 4 ustawiam na około 35dB(!) wzmocnienia i to wystarczy żeby poprawnie nagrać np. głos lektora oddalonego od mikrofonu o 15cm.

at875r_01

BUDOWA

Mikrofon ten ma wysoki poziom wyjściowy –30dB (31.6 mV), jest to naprawdę sporo i jest to przede wszystkim zasługa zastosowania wkładki elektretowej. Z początku byłem trochę zawiedziony, że nie mam „prawdziwego pojemnika”, ale to nie ten przedział cenowy, a poza tym ta wkładka jest naprawdę wysokiej jakości. Nie należy jej absolutnie porównywać do popularnych kapsułek o średnicy 5 czy 10mm jakie znajdziemy w każdym sklepie elektronicznym. Wkładka mikrofonowa wygląda podobnie jak dość popularne wyroby chińskiej firmy TRANSSOUND, które znajdziemy z tanich mikrofonach ze wschodu. Oczywiście – raczej jest to autorski wyrób AT, ale dzięki temu sporo wiedzy o tego typu wkładkach można znaleźć w sieci. Dodam jeszcze że wkładka ma średnicę zewnętrzną 16mm i wbudowany tranzystor FET.

at875r_13

Mikrofon składa się z obudowy, rury interferencyjnej w której umieszczona jest wkładka mikrofonowa i elektronika przedwzmacniacza, osobno montowany jest korpus złącza XLR. Rura interferencyjna ma końcach ma piankowe pierścienie, które mają za zadanie tłumienie przenoszonych dzięków z obudowy mikrofonu (dodam że tłumi mało efektywnie…). Rura interferencyjna obłożona jest drobniutką siatką zabezpieczającą przed zanieczyszczeniami wpadającymi do środka.

at875r_15

Płytka elektroniki wykonana jest ze starannością, zawiera układ przedwzmacniacza (2 stopień wzmocnienia po tranzystorze FET wbudowanym we wkładkę), oraz układ dwa tranzystory symetryzujące wyjście. Z uwagi że jest to mikrofon elektretowy, to zasilany jest napięciem z szerokiego zakresu 11-48V.

at875r_14

Dość ciekawym rozwiązaniem jest rura interferencyjna. Nacięto na niej podłużny rowek, a nie jak zazwyczaj się spotykamy – poprzeczne nacięcia filtrujące dobiegające fale dźwiękowe o różnym czasie docierania do membrany. Po zmontowaniu, wkładka elektretowa umieszczona jest pomiędzy widocznym kwadratowym otworem a podłużnym rowkiem. W ten sposób zapewniony jest dostęp do tyłu membrany i uzyskanie kierunkowej ch-ki mikrofonu.

at875r_16

at875r_17

Poniżej widzimy porównanie rozmiarów mikrofonów i odcinków filtrów interferencyjnych w mikrofonach Tonsil MC-383 i AR975R. Jak widać odcinki te są niemalże identyczne, więc i kierunkowość mikrofonów powinna być podobna…?

at875r_18

WRAŻENIA

AT875R rejestruje dobrze szczegóły dźwięku, np. poszczególne, ciche dźwięki na tle szumu lasu są dość dobrze rozróżnialne, nie gubią się tak jak w NTG2. Charakterystyka mikrofonu pokazuje okolice od 3kHz do 7kHz podbite o kilka 3dB, co bardzo rozjaśnia, szczególnie, że ch-ka poniżej 90Hz jest podcięta.

(Nagranie w lesie, około 500m w linii prostej od średnio ruchliwej drogi – którą uchem leeedwo słychać. Słychać hałas uliczny, ale także bardzo dobrze śpiew ptaszka oddalonego o 70m od mikrofonu, na początku słychać jeden dźwięk pochodzący od ręki)

Mikrofon odznacza się dużą kierunkowością, co zaskakuje patrząc na jego wymiary (długość 17,5cm), wystarczy tylko trochę odchylić źródło dźwięku od osi i dźwięk mocno zanika, w środowisku hałasu ulicznego można cicho rozmawiać poza mikrofonem i nie zarejestruje tego :) . Mikrofon nie ma charakterystyki typu maczuga – czyli przeznaczonej dla rasowych shotgunów, a „zalewie” superkardioidalną.

Mikrofon ma dość mocno podciętą od dołu ch-kę pasma przenoszenia. Producent podaje, że pasmo zaczyna się od 90Hz i jest to raczej zgodne z prawdą, ale wcale nie oznacza to że mikrofon „nie ma basu”. Niskie cz-ci są zredukowane (zapewne żeby mikrofon nie zabierał np. odgłosu pracy silnika kamery czy mechanizmu AF), nie są tak bogate jak w mikrofonie studyjnym typu „paluszek” czy RODE NTG2 (ten ma z kolei raczej ciemne brzmienie), ale wystarczające do większości zastosowań (SFX) w tym nagrań lektora.

Podcięcie ch-ki nie spowodowało drastycznego wycięcia dźwięków, zakłóceń mechanicznych które pochodzą od np. ręki w której trzymamy mikrofon. Mikrofon niestety bardzo dobrze je wychwytuje i dlatego zalecam stosowanie statywów i elastycznych uchwytów pistoletowych. AT875R jest mocno kierunkowy:

(mikrofon skierowany na aparat – odległość 70cm, 50m dalej ulica, wieje dość silny wiatr)

(mikrofon skierowany na ptaszka, odległość 70m, 20m w lewo ulica, wieje dość silny wiatr, mucha siada na mikrofonie!)

Charakterystyka pasma przenoszenia

Mikrofon jest mało czuły na podmuchy wiatru. Po nałożeniu owiewki – gąbki dostarczonej przez producenta można bez większych problemów nagrywać przy wietrze 10…15m/s (sprawdzone w majowy weekend :) )

at875r_03

AT875R zasilany jest za pomocą napięcia „phantom”, z przedziału 11 do 45V i pobiera 2mA (zmierzone przed rezystorami 6,81k podającymi napięcie phantom).

Na koniec jeszcze o wykonaniu mikrofonu. Na obudowie jest wyraźnie nadrukowany napis „Made in Japan” i to po prostu widać w wykonaniu. Jest wykonany niezwykle solidnie i estetycznie, lakier proszkowy się nie rysuje, nie obija, złącze XLR nie ma luzów, jest bardzo dobrze spasowane (używam tylko i wyłącznie wtyków NEUTRIK). Jest to mój drugi nabytek tej marki i prawdopodobnie kolejny shotgun także będzie posiadał logo „Audio-Technica” :) .

at875r_19

(Kilka na szybko nagranych dźwięków SFX, pomieszczenie – pokój, wzmocnienie około 40dB w mikserze SC4)

Na chwilę obecną nie widzę lepszego mikrofonu na rynku z tego segmentu cenowego. Moim zdaniem za 700zł nic sensownego zakupić się nie uda, oczywiście pomijamy wszelakie wynalazki typu Monacor, Alpharad itd. itp. Mikrofon szczególnie dedykuję do współpracy z rejestratorem ZOOM H4, do nagrań dźwięków efektowych SFX, oraz nagrań lektora. Na pewno świetnie sprawdzi się jako mikrofon na kamerowy i na pewno będzie oferował zdecydowanie lepszą jakość niż standardowe mikrofony dołączane do popularnych kamer jak PD170, DVX100B, HVR-Z1 itd. (choć ja w swojej kamerze wolał bym mieć mikrofon o mniejszej kierunkowości). AT785R zastąpił mój dotychczasowy mikrofon RODE NTG2… :) .

Moja prywatna trójca, Superlux E525 (stereo), Tonsil Mc-383 i AT875R

at875r_20

 

AT875R Specyfikacja producenta (PDF, 115kB)

Ken Stone’s – As I Hear It – Choosing the Right Microphone -Mulitest mikrofonów kierunkowych w tym AT875R

 

Monter, maj 2008r. (ostatnia aktualizacja grudzień 2013r.)