Kilka lat temu wpadł mi w ręce adapter audio AG-MYA30G, dedykowany dla kamer Panasonic np. AG-DVC30 (i podobnych modeli), swoje odleżał w szufladzie, aż przyszła pora jakoś go użyć… :) . Jest to bardzo zgrabne pudełeczko, wykonane z odlewanego aluminium idealne do schowania w małą torbę, pokrowiec. Udało mi się także zdobyć schemat serwisowy do tego urządzenia co bardzo ułatwiło jego uruchomienie, ponieważ nie posiadam wspomnianej kamery a miniaturyzacja wewnętrznych układów i płytek jest znaczna. Adapter działa autonomicznie, tzn. należy dostarczyć mu zewnętrzne zasilanie i sygnał, a on go wzmocni i jeżeli potrzeba poda napięcie phantom 48V na wejście. Panasonic AG-MYA30G Wbudowana, podwójna przetwornica DC-DC (BA9743) zasilana jest napięciem stałym, mogącym zmieniać się w przedziale od 3,6V do 36V (typ. 6V), dla zasilania układów dostarcza niesymetrycznego napięcia  (+9V), oraz napięcia phantom dla zasilania mikrofonów pojemnościowych (równiutko 48V po obciążeniem 2 pracujących mikrofonów (około ~10mA). Przedwzmacniacze zbudowano w oparciu o układy wzmacniaczy operacyjnych NJM2122. Są to układy o bardzo niskich szumach własnych (1.5nV/√Hz typ.@ f=1kHz!), przeznaczone właśnie dla urządzeń mobilnych do wzmacniania małych sygnałów. Znajdziemy je też w przenośnych rejestratorach ROLAND/EDIROL (R26, R44, R44PRO) i FOSTEX (FR2LE, PD6), które mają bardzo dobre opinie o wbudowanych przedwzmacniaczach mikrofonowych. Współczynnik Slave Rate dla 2122 to 2.4V/µs (wartość przeciętna, ale jeszcze akceptowalna). Adapter dysponuje przednim panelem z przełącznikami, za pomocą których możemy wybrać dla osobnych, dwóch kanałów: wybór typu sygnału MIC/LINE (skokowa zamiana wzmocnienia układu przedwzmacniacza), tłumienie ATT=10dBu dla ochrony przed przesterowaniem wejścia mikrofonowego (załączany pasywny tłumik na wejściu XLR), oraz włącznik zasilania mikrofonów pojemnościowych 48V. Z boku adaptera umieszczone zostały dwa pokrętła regulujące od 0 do 100% i jest to poziom sygnału wyjściowego. Niestety w adapterze nie znajdziemy regulatora wzmocnienia GAIN, jest ono ustawione na sztywno i przełączane przełącznikiem MIC/LINE. Z pobieżnych obliczeń wynika że zmieniamy je w zakresie -60dBu/0dBu. Ostatni przełącznik odnosi się do wejścia nr 2 i jego włączenie powoduje odłączenie wejścia nr 1, a podanie na wyjścia L i R sygnału tylko z wejścia nr 2. Z adaptera wychodzi przewód zakończony wtykiem męskim HIROSE MXR 8pin, który wpinamy do odpowiedniego gniazda w kamerze. Do adaptera przykręcony jest uchwyt mikrofonowy i stopka akcesoriów FOTO. Stopkę odkręciłem, ale za to uchwyt mikrofonowy przydaje się do zamocowania adaptera np. na statywie mikrofonu… :) .

ADAPTACJA

Adaptacja tego adaptera jest prosta i sprowadza się do spreparowania odpowiedniego przewodu wyprowadzonego na zewnątrz urządzenia. Są dwa sposoby, jeden to zamontowanie odpowiednio małego gniazda w tylnym panelu adaptera, lub wyprowadzenie przewodu zakończonego wtykiem. Zdecydowałem się na tą drugą opcję, zakańczając metrowy przewód, 4 żyłowy, wtykiem męskim XLR MINI. Potrzebny mi jest jeszcze jeden lub więcej „dopinek” które będą wyprowadzały mi sygnały audio i wtyk zasilania. Te „dopinki” wzięły się z chęci uniwersalnego użycia adaptera. Raz będę go używał z przenośnym rejestratorem, laptopem, a raz z kamerą w której podłączę go za pomocą wtyku pasującego do stopki akcesoriów (kamera SONY HDR-HC1). Adapter rozbieramy, odłączamy oryginalny przewód i lutujemy nasz prosto do płytki PCB, lub tez można obciąć wtyczkę oryginalnego przewodu i do końcówek przylutować nasz. Interesują nas piny 1/4/5/6/8. Napięcie podajemy na pin 1, sygnał wyjśćowy obecny jest na pinach 4 i 6 z masą na pinach 5 i 7. Masy zasilania „EXT_NORGND” i sygnałowa GND są wewnątrz adaptera połączone, więc nie ma potrzeby ich łączyć we wtyczce. AG-MYA30G_polaczenie Wyżej wspomniałem o możliwości podłączenia adaptera do gorącej stopki akcesoriów kamery SONY. Do tego potrzebny nam będzie kabelek o oznaczeniu z katalogu producenta jako „Sony Part #183064611″ (jego koszt to „jedyne” 300zł…). Co ciekawe sa już na rynku aparaty DSLR produkowane przez Sony, wyposażone w stopkę akcesoriów AIS analogiczną jak w kamerach, tak więc istnieje możliwość podłączenia takiego przedwzmacniacza do lustrzanki DSLR i cieszenia się dźwiękiem PRO… :]. Na aukcjach czasami można spotkać do kupienia adaptery XLR od innych kamer, a w tym roku w katalogu SONY pojawiła się nowość, adapter oznaczony jako XLR-K1M, dedykowany właśnie do DSLR, w niezwykle atrakcyjnej cenie ~3000zł (z mikrofonem w komplecie).

Dokładny opis stopki AIS w kamerze SONY HDR-HC1 znajdziecie tutaj (opis niedługo).

Opis podłączenia adaptera do lustrzanki DSLR znajduje się pod tym linkiem.

Natomiast samą ideę zaproponowałem w 2010 w tej krótkiej dyskusji.

AG-MYA30G_01

AG-MYA30G_02

AG-MYA30G_03

AG-MYA30G_04

AG-MYA30G_05

AG-MYA30G_06

AG-MYA30G_07

AG-MYA30G_08

AG-MYA30G_09

WRAŻENIA UŻYTKOWE

Adapter używałem do podłączenia mikrofonów Audio-Technica AT875R, Superlux E525S, SHURE SM58, TONSIL Mc 383. Na sztywno ustawione wzmocnienie (dość wysokie, około 50dB) daje o sobie znać pojawiającym się lekkim szumem na wyjściu, ale za to do dyspozycji mamy regulator poziomu wyjściowego. Jeżeli z tym przedwzmacniaczem współpracuje mikrofon o wysokim sygnale wyjściowym (np. AT875R – 30mV/Pa) problemu szumów w ogóle nie ma (pokrętło poziomu wyjściowego ustawiamy na jakieś 20…30% obrotu), to samo tyczy się Tonsila MC383 (~25mV/Pa) czy „słabszym” Superluluxem E525s (~9mV/Pa), ale już z dość cichym mikrofonem dynamicznych SM58 jest gorzej (100% obrotu gałki poziomu wyj.). W tym ostatnim przypadku, dla rezystora 150Ω zmierzony poziom wynosi -69dB. Nie jest to bardzo przyzwoity wynik, ale niestety cichego lektora mikrofonem dynamicznym nagramy z leciutkim szumem… :) . Jednym słowem – z adapterem najlepiej używać dobrych mikrofonów pojemnościowych.

AG-MYA30G_szumy

Z tak dużym wzmocnieniem łatwo o wywołanie przesterowania przedwzmacniacza, ale z pomocą przychodzi nam tutaj przełącznik ATT, który stłumi wysoki sygnał o 10dBu. Działa on bardzo dobrze i nie wnosi dodatkowego szumu do toru audio. Po przełączeniu w tryb wejścia LINE, adapter spokojnie przyjmuje sygnały liniowe o dość wysokich poziomach „koncertowych” (~+12dBu max., sygnały np. z miksera nagłośnienia, w studio itp.)

AG-MYA30G_10

AG-MYA30G_11

Na co dzień adapter podłączałem do rejestratora TASCAM DR-07, który nie posiada wejść XLR, przedwzmacniaczy mikrofonowych, P48. Adapter zasilany był z pakietu akumulatorków 3×18650, dający na wyjściu 11V…9V. Takim zestawem wykonałem kilka nagrań w terenie. Czas pracy adaptera z załączonym P48 dla obu kanałów z podłączonym mikrofonem stereofonicznym E525s wyniósł… 8h pracy bez przerw. Dodatkowo do pakietu dołożyłem przetwornicę STEP DOWN (LM2596), która zasilała mi DR-07 (5V).

Próbki dźwiękowe (zostaną dodane wkrótce)

AT875R (MONO):

Superlux E525s (STEREO):

SHURe SM58 (MONO):

MODYFIKACJE

W przyszłości planuję zastąpić stale wlutowany rezystor ustalający wzmocnienie przedwzmacniaczy na regulowany miniaturowy potencjometr dający płynną regulację wzmocnienia.

Na koniec zamieszczam do pobrania przygotowany przeze mnie Schemat Panasonic AG-MYA30G (pdf).

 

Monter, grudzień 2013.