Pewnego dnia zaszła potrzeba przesłania 2 kanałów tam i z powrotem, ze stanowiska FOH na sali widowiskowej do pomieszczenia reżyserki. Połączenie radiowe odpada (zestawy IEM), bo jest czasami zawodne, a do tego potrzeba 2 zestawów nadajnik/odbiornik, ciągnięcie przewodów audio nie jest możliwe ze względu na odległość i ściany o grubości 1m… W budynku natomiast położna jest infrastruktura sieciowa dla cyfrowego miksera, łącząca reżyserkę ze stanowiskiem FOH i FOH ze sceną…

Więc szkoda by było nie skorzystać. Przewody te są dobrze ekranowane, kategorii 6, w dodatku ułożone z dala od przewodów zasilających. Idealne warunki do przesłania 4 kanałów dźwięku, połączeniem symetrycznym.

Do wykonania niezbędne są dwa adaptery, przejściowe ze złącza RJ45 na gniazda/wtyki XLR. Można to zrobić na różne sposoby, najbardziej uniwersalnym i solidnym było by kupić dwie małe skrzynki używane do budowy wiązek wieloparowych i w nich umieścić równolegle łączone gniazda XLR – cztery męskie z czterema żeńskimi. Z boku skrzynki montujemy gniazdo XLR ekranowane. W ten sposób uzyskujemy przewód multiparowy – przelotowo cztery kanały symetryczne w każdym kierunku (lub w każdej innej konfiguracji, zależnie od sytuacji, np. 2 IN i 2 OUT).

W moim przypadku, zrobiłem na szybko adapter z dwóch niepotrzebnych rozgałęźników LAN, odcinków przewodów 1m i gniazd/złącz XLR. Z góry przepraszam estetów za te „złote” wtyki, zamówiłem czarne, a dostałem jakie widać… ;-) . To jeden adapter, drugi jest identycznie zrobiony, ale przewody zakończone są gniazdami montowanymi w panelu RACK, razem z gniazdem RJ45. Obydwa adaptery łączymy z istniejącą siecią za pomocą dwóch typowych przewodów LAN, typu „PATCH” (czyli bez krossowania jego żył, połączenie T568A-T568A) lub jednym przewodem typu PATCH i jednym typu COSSOVER (połączenie T568A-T568B), zależnie od tego w jakiej topologii wykonano istniejące połączenie kablowe w budynku. Niestety trzeba to sprawdzić przed użyciem adapterów i przygotować odpowiednie przewody LAN. Przewody łączące adaptery z siecią muszą być ekranowane, bo ekran ten łączy ekrany przewodów audio i dalej obudowy/ekrany podłączonych urządzeń, dlatego na schemacie przewidziałem zworkę którą można rozłączyć pętlę mas jeżeli by powstała. Ten rozłącznik jest raczej niezbędny i nie należy go pomijać, bo będziemy łączyć (tak jest w moim przypadku), dwa osobne, odległe stanowiska, osobne, ale jednak wspólnie zasilane i może się coś przydarzyć. Masę najlepiej rozłączamy od strony odbiornika/-ków sygnału (u mnie w pomieszczeniu reżyserki).

kabel_rj45_xlr_audio_2

kabel_rj45_xlr_audio_1

 

Można także wejść w posiadanie np. 30m przewodu LAN PATCH i łączyć bezpośrednio oba adaptery, stajemy się w ten sposób posiadaczami długiej, lekkiej wiązki multiparowej audio, której koszt jest niewielki w stosunku to popularnych przewodów 8 parowych które można kupić w sklepach…

Impedancja przewodu „skrętka” to 100ohm, tak więc przewodem tym można przesyłać sygnały cyfrowe AES/EBU. Dodatkowo taki przewód ma niską pojemność rzędu 50pF/m co także czyni go odpowiednim do cyfrowych transmisji audio.

A jaka jest jakość przesyłanego analogowego sygnału audio? Generalnie przewody przeznaczone do budowy sieci komputerowej nie wnoszą żadnych strat do jakości sygnału, ale ponieważ są to zazwyczaj skręcone i sąsiadujące bezpośrednio ze sobą pary nieekranowane to pojawia się ryzyko przesłuchów między kanałami. Literatura i internet podają że wielkość tych przesłuchów jest rzędu 70-80dB na długości 100m, czyli jednak wynik jest bardzo dobry, ale jednak zjawisko istnieje. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie przewodu z ekranowaną  każdą parą typu U/FT lub S/FTP, tak jak w typowym przewodzie multiparowym audio. Przy przesyłaniu sygnałów cyfrowych AES/EBU problem przesłuchów nie istnieje, ponieważ tam wymagana separacja międzykanałami to 3..30dB (zależnie od urządzenia).

 

kabel_rj45_xlr_audio_5

kabel_rj45_xlr_audio_3

kabel_rj45_xlr_audio_4

 

Schemat połączenia do pobrania: RJ45_LAN_kabel_XLR_audio_new.pdf, lub w wersji graficznej:

RJ45_LAN_kabel_XLR_audio_new

Na koniec wspomnę, choć to chyba oczywiste, nie da się przysłać w ten sposób dźwięku w sieci LAN, w której są wpięte pośredniczące urządzenia sieciowe jak przełączniki czy routery itd.. To musi być niezależny przewód typu „skrętka”, ekranowana i najlepiej jak najwyższej kategorii.

Dla solidnego wykonania własnych przewodów LAN-AUDIO polecam obudowy wtyków NEUTRIK RJ45 NE8MC, zaciskane wtyki RJ45 cat.6 (mają powiększone otwory i wchodzą  w nie łatwo grubsze żyły przewodów!) i przewód skrętka mobilna BITNER LP0268 (Przewód UTP mobilny 4x2x0,18mm CAT 5e), jest to solidny wtyk RJ45-XLR i bardzo elastyczny, solidnie zbudowany przewód polskiego producenta przeznaczony do zastosowań sieciowych mobilnych.

Krótka fotorelacja z całego przedsięwzięcia:

Reżyserka MCK 18.01.2015 05_resize

 

Fot.  Pobierany sygnał do transmisji pochodził z wyjścia „monitor A” miksera Soundcraft Vi1. Był to zdublowany sygnał z sumą L-R miksera.

Reżyserka MCK 18.01.2015 07_resize

Fot. Mikser Soundcraft Vi1 i w prawym dolnym rogu adapter RJ45-XLR.

 

 

Reżyserka MCK 18.01.2015 02_resize

 

Fot. Sygnał z adaptera Rj45-XLR wprowadzony został do istniejącej instalacji LAN.

Reżyserka MCK 18.01.2015 08_resize

 

Fot. A to już wyjście instalacji w reżyserce, przewodem Bitner LP0268 sygnał dalej wędruje do „odbiornika” Rj45-XLR.

Reżyserka MCK 18.01.2015 21_resize

 

Fot. Adapter zabudowany w panelu RACK 12xXLR. Wyjście z niego przekierowane jest przewodami do wejścia procesora wielopasmowego Behringer DSP9024.

Reżyserka MCK 18.01.2015 25_resize

Fot. Cały zestaw który posłużył do transmisji dźwięku z miksera FOH do kamery HDV i iPada.

Reżyserka MCK 18.01.2015 22_resize

 

Monter, styczeń 2015